2019. március 19., kedd

Vissza a hírlistához

Sebességmérés-projekt a Belvárosiban - Működésben a traffipax

2018. december 7.

A Dombóvári Belvárosi Általános Iskolában a tanáraink nagy figyelmet fordítanak a 7. és 8. osztályosok pályaorientációs felkészítésére. Tavaly mi, újságíró szakkörösök látogatást tettünk a Somogyi Hírlapnál, most pedig a Dombóvári Rendőrkapitányság rejtelmeibe nyerhettünk bepillantást. Kaposváron beszippantott minket a média világa. A rendőrség egy kicsit komolyabb témának bizonyult, ott nincs mellé- és félrebeszélés.

A látogatást lázas készülődés előzte meg, néhányunkat megihlettek az amerikai Crime Scene Investigation sikersorozatok. Fizikaórán megtanultuk, hogyan lehet meghatározni a kiskocsi sebességét, kiszámoltuk a megtett út és az eltelt idő hányadosát. Testnevelés órán 30 és 800 m-en mértük a futók idejét; hasonló módon vizsgáltuk a kerékpár mozgását is. Ebből megállapítottuk a testek átlagsebességét. Mindez kíváncsivá tett minket, vajon a rendőrök hogyan mérik a közlekedők sebességét. Embersitsné Bóta Éva és Erdősné Fedeles Zita tanárnők készítettek fel minket ennek az összetett projektnek a megvalósítására. Mi, 7.b-sek lelkesen gyűjtöttük a kérdéseket, melyekre dr. Molnár Ernő rendőralezredes, Jankovits Ervin zászlós és Ambrus Attila őrnagy válaszoltak.

Sok újdonságot láttunk, hallottunk, de ez a cikk kimondottan Dombóvár közbiztonságát érintő intézkedéseket járja körül. Tartsatok/tartsanak velem, és a végén még az is kiderül, ki volt az első vakmerő száguldozó, akit a világon először bírságoltak meg gyorshajtásért.

Ha feltesszük a kérdést, hogy mi a tényleges feladata a Dombóváron is megtalálható VÉDA- rendszernek, akkor ezzel kapcsolatban a városban több ízben keltek már szárnyra találgatások. A magyar rendőrség a lézeres és radaros traffipax után 2012-2015 között 14,5 milliárd Ft európai uniós forrásból hozta létre a Közúti Intelligens Kamerahálózatot, azaz a VÉDA-rendszert, melyek 98,5% pontos hibahatárral mérik a sebességet. Nagyobb városokban, illetve autópályákon helyezték el a műszert, útpálya fölé masszív oszlopokon, az ország 365 főútján lévő forgalmi sávon, 30-80 méteres távolságig behatárolva akár éjszaka, amikor a tiszta rendszám jól kivehető, vagy akár rossz látási viszonyok mellett is megbízható. Sajnos arra még nem alkalmas, hogy két kapu között mérje a sebességet annak érdekében, hogy történik-e gyorshajtás, mivel nincsenek olyan sűrűn telepítve. Tolna megyében megtalálható Dombóváron, Bonyhádon, Dunaföldváron, Szekszárdon és Nagydorogon. Neve fémjelzi a „véd” szót, ami a projekt céljával összhangban áll. Célja a balesetmentes közlekedés, noha az első üzemelési évben a számok nem a kevesebb fele mutattak. Mára viszont ha gyorshajtásokról beszélünk, azt lehet mondani, „kicsit” csökkent a számuk. Városunkban ahhoz képest, hogy 2008-ban 8 halálos közúti baleset történt, mára évente 1-2 körül van a számuk, ami igazán jó irányt mutat. Dombóváron a 611. sz. főúton (Teleki utca) sikerült üzembe helyezni a fix telepítésű kamerát, ami eddig közel 1600 felvételt készített, köztük volt sárga és piros lámpán való áthajtás, gyorshajtás. A felvétel automatikusan egy számítógépes adatbázisba kerül, majd a szabályt megszegők a szombathelyi és vásárosnaményi kirendeltségről kapja a hivatalos levelet az autó üzembetartója, ami tartalmazza a büntetésre vonatkozó tudnivalót: hol és mikor történt a szabálysértés. A borítékban sárga színű csekk is lapul, amin feltüntetik a kirótt szabálysértés összegét. Fontos tudni, hogy nemcsak a gyorshajtás miatt büntethetnek meg minket. Figyelheti a rendszer, hogy van-e a gépjárműnek érvényes biztosítása, műszaki vizsgája, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírásokat betartjuk-e. A fix traffipaxok forgalomszámláló tevékenységet is végeznek. A GPS és különböző telefonos applikációk már segítségünkre vannak, és felhívja a figyelmünket egy közelgő ellenőrzésre, illetve torlódásra.

Hallottunk már a bizonyos háromlábúról. Előfordulásuk helyszíne változó: Rákóczi utca, Gagarin utca, Hunyadi tér, Köztársaság utca, Pannónia utca, de a Pécs felől érkezőket is „lencsevégre” kapják. Tevékenységüket rendőrségi autóból, vagy ha az időjárás engedi, nyílt terepről végzik. Ugye mindenki látott már velünk szembe jövő autót a világításával jelezni, ha rendőri intézkedést látott? Segítségünkre lehetnek ebben még illegális jelzőberendezések, amelyek jelzést adnak, s ha úgy adódik, ráléphetünk a fékre, így elkerülve a büntetést. Én azonban azt javaslom, hogy a biztonságos közlekedés érdekében inkább tartsuk be a megengedett sebességhatárt. És ha mégis „belefutunk” egy gyorshajtásba, az sem mindegy, mennyivel léptük túl a sebességet. Fizethetünk 30.000, 45.000, 60.000 illetve 90.000 forintot is, de például Dunaföldváron előfordult már 300 000 Ft-os büntetés is. A „rohanó” sofőr a megengedett 50 helyett 147 km/h-val közlekedett városon belül, gyanítom, nem a kórházba sietett a szülés előtt álló feleségével. Nem is kellett olyan sokat várni a levélben érkező csekkre. Míg kezdetben azt 60 munkanap alatt kézbesítették, mostanság 2 héten belül kézhez is kaphatják a szabályszegő sofőrök a nem kívánt papirost. 2014 októberétől életbe lépett, hogy a külföldön élőkre is bírság vár. Magyarországon kívül is behajtásra kerül a büntetés szabálysértés esetén.

Végezetül pedig utazzunk vissza 120 évet az időben, és tudjuk meg, ki volt az első személy, aki erősebben lépett a gázpedálra. Az autókereskedő Walter Arnold 1896. január 28-án az akkoriban megengedett 3,2 km/h óra sebesség helyett 13 kilométer óránkénti sebességgel „dübörgött végig” Paddock Wood utcáin. Igen, ennél még gyalog is gyorsabban lehet haladni. Meg is lepődött a biciklis közlekedési rendőr, aki azonnal felpattant a biciklijére, és 8 kilométeren át üldözte az ámokfutó Arnoldot. Amikor végre beérte, egy schilling pénzbüntetést szabott ki rá. Felmerül a kérdés, mi van akkor, ha biciklivel követünk el gyorshajtást. Nyugodtan pattanjunk biciklire, ha sietünk, a gyors tekerést bírság nélkül, esetleg figyelmeztetéssel megúszhatjuk. De azért legyünk óvatosak, mit hallunk a közösségi oldalakon: Lassan járj, tovább élsz!

Egy jó tanácsot végezetül ne felejtsetek/felejtsenek el:
Mindez nem azért van, hogy rosszabb legyen nekünk, hanem a biztonságunk érekében.

Banai Lili 7.b

Az idei tanév hírei

Hírek archívum

Eseménynaptár

Hét
2019. március
12. hét -
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
2019. március
13. hét -
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
2019. április
14. hét -
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
2019. április
15. hét -
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
2019. április
16. hét -
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 

Jelmagyarázat:

év hónap
naptári hét - tanítási hét
naptári nap
tanítási nap
  munkaszüneti nap   tanítási szünet   ünnepnap
Copyright © Dombóvári Belvárosi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola 2013